TELECOM CHALLENGE

Doel
Stedin heeft naast gas- en elektriciteitsleidingen ook een eigen telecomnetwerk. Dit is cruciaal voor het beheer van de netten bij (dreigende) storing of calamiteiten. Via een challenge wil Stedin ontdekken hoe zij haar energiesysteem slimmer én veiliger kan maken. 

Achtergrond
Stedin levert energie aan ruim 2,3 miljoen klanten in Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland. Het bedrijf bouwt aan een nieuw energiesysteem en grijpt daarbij alle hulp en samenwerking aan die het kan vinden.

Energie stelt ons in staat om te wonen, te werken, te ondernemen en te leven zoals we dat willen. Het oude energiesysteem is echter te vervuilend om mee door te gaan. Daarom wordt er hard gewerkt aan een nieuw energiesysteem dat veel beter in balans is met de wereld om ons heen. Fossiele brandstoffen worden vervangen door duurzaam opgewekte energie en het verbruik wordt afgestemd op het ritme van de natuur.

Deelnemers

  • Enkele medewerkers uit de vakgroep Operationele Techniek, Infra en Telecom, onderdeel van Stedin Zakelijk Complex.
  • Enkele docenten en studenten van ROC Midden Nederland, Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht.

Start project
Oktober 2024

Aanpak
De challenge vindt plaats in het voorjaar van 2026 en duurt zeven tot tien weken. Na de voorbereidingsfase doorlopen de deelnemers vier opeenvolgende fasen.

  1. Denktank
    Een groep experts van Stedin en docenten van ROC Midden Nederland, Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht bespreken het centrale vraagstuk en bepalen welke dilemma’s verder onderzocht moeten worden.
  2. Deep dive
    Studenten van de Universiteit Utrecht analyseren het vraagstuk onder begeleiding van een netstrateeg van Stedin en een universitair docent. Zij leveren een eerste versie van een ontwerp, model en faalkansberekening. Deze zijn theoretisch onderbouwd.
  3. Haalbaarheid
    Studenten van het ROC Midden Nederland en de Hogeschool Utrecht bouwen samen met junior monteurs van Stedin het ontwerp, onder begeleiding van een ervaren monteur en een mbo-docent. Vervolgens testen hbo-studenten samen met een medewerker van Stedin of het nagebouwde ontwerp conform verwachting functioneert. Zij worden daarbij begeleid door een hbo-docent en een medewerker van Stedin.
  4. Integraal leren
    In de laatste fase komen alle deelnemers bijeen voor een gezamenlijke brainstorm. Er wordt geëvalueerd wat er is geleerd op het gebied van beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het ontwerp en welke aandachtspunten relevant zijn. Studenten van de Universiteit Utrecht passen vervolgens het ontwerp aan en adviseren over beheerafspraken.

Elke fase wordt begeleid door een onderwijskundige, die zorgt voor een goede overdracht tussen de verschillende fasen. Deze persoon brengt in kaart welke soft skills nodig zijn, houdt bij welke technische kennis wordt gedeeld en beoordeelt de ruimte voor innovatie en het stimuleren van leren.

Stand van zaken
De hoofdlijnen van de aanpak zijn bepaald. Onderwijsinstellingen werken momenteel aan het integreren van de challenge in hun onderwijsprogramma.

Contactpersonen
Peter Voermans (businesspartner opleiden Stedin Academie) en Anton van der Lugt (accountmanager LLO regio Utrecht)